Stress, trenn ja tervis

[Palun andestage mu natuke vigase väliseestlaskeele eest]

On tavaline ettekujutus, et trenn vähendab stressi. See on õige – ja vale. Stressi tase tõuseb suurel määral kehalise pingutusele puhul ja see on arvatav põhjus mispärast inimesed võivad surra seoses trenniga kui nendel on südamehaigus. Kuulus joggimise “isa”, dr Jim Fixx suri 52 aastasena suures südamerabanduses seoses trenniga. Ka kui tema oli treeninud mitu aastat leiti et tal oli ultatuslik pärgarterite haigus, ja sellega tekkis kahtlus et trennil pole ennetav toime selle haiguse suhtes.

Fixxi surm seoses trenniga aga ei tõesta et trenn on üldiselt kahjulik südame haiguse puhul. Uuringud paistavad näidata, et mõõdukad kehaharjutused on kasulikud ka pärgarterite haiguse puhul. Kuid suurem kaitsev toime on vabade radikaalide vähendamisel.

Vabade radikaalide mõju

Olen seletanud blogis “Südame pärgarterite haiguse põhiline põhjus“, et selle haiguse peamine põhjus paistab olla keemiliselt aggressiivsed vabad radikaalid, nn. oksidatiivne stress. Nende ärahoidmine on olulisel määral tähtsam kui trenn, eriti kuna stressitut inimene kaldub olla oksidatiivse stressi seisundis. Mitmed uuringud on kinnitanud, et stress on tähtis pärgarterite haiguse ja südame infarkti põhjus, kusjuures stressist põhjustatatut oksidatiivne stress arvatavasti on peamine faktor.

Antioksidantide kaitsev toime

Vabade radikaalide vähendajate, nn antioksidantide kaitsev mõju on kinnitatud, eriti vitamin C ja vitamin E suhtes. Uuringud on aga kasutanud sünteetilisi prepraate ka kui teatud avastused annavad põhjust arvata et loomulikud allikad on paremad, nii C kui E suhtes. Eriti E suhtes on leitud, et tavaliselt kaustatud sünteetiline alfa-tokoferool ei ole alati efektiivne ja isegi vahest on kahjulik.  Tegeliklult on olemas kaheksa E-vitamiini vormid: alfa-, beta-, gamma-, delta- tokoferoolid ja alfa-, beta-, gamma-, delta-tokotrienoolid. Eriti mõned tokotrienoolidel on hea pärgarterite haiguse ennetav toime.

C-vitamiini suhtes on kasutatud madalad doosid mis võibolla ei anna õiglast ettekujutust kaitsvast toimest, eriti kuna stressi ja haiguse puhul tõuseb C-vitamini vajadus mitmekordselt.

Sellepärast peaks õige uuring anitoksidantide kaitsva toime kohta mõõtma oksidatiive stressi tasemet mitu korda iga päev ja kohandada antioksidantide tasemet vastaval määral. See on praktikas võimatu, saame ainult järeldada, et arvatavasti ei ole senini tehtud uuring andnud õiget pilti antioksidantide kaitsva toime suhtes stressi ja pärgarterite haiguse puhul.

C ja E-vitamiini suhtes oleks lahendus praktikas, et võtta neid generooselt ja tõsta doosi kui olukorrad on pingutavad. Vaadke ka mu artikkel “Südame infarkti ennetamine“.

Stressi kalduvuse vähendamine

Kuna stress on tähtis haigusi tekkitav faktor,  mitte ainult oma vabade radikaalide tõstva mõju tõttu, vaid ka mitme teiste biokeemiliste efektide tõttu, on tähtis vähendada stressi tasemet.

Stressi saab mitmed meetmed ajutuselt vähendada, kaasarvtud lõõgastus, alfa-biofeedback, jooga, teatud meditatsioonid, QiGong jne. Aga nemad ei vähenda stressi kalduvust, ja sellepärast taastub stress mõne või mõnede tundide pärast sellist tehnikate pratkikat.

Stressi kalduvuse pidevaks vähendamiseks on vaja kasutada meetodeid mis tõstavad inimese sisemist turvatunnet. Psüholoogia teab, et kui turvatunne on nõrk, siis “stressivad” ka väikesed väljakutsed ja probleemid. Kui turvatunne on tugev on stressile vastupanu suur. Turvatunde parandamine on aga varem peetud väga raskeks – võib võta mitmeaastalist võib pigem aastakümnete psühhoteraapiat. Aga on olemas parem lahendus.

USA tervishoiuminsteerium on rahastanud uurimist üle 25 miljon dollariga ühte stressi kalduvust parandava tehnika kohta. Näiteks leiti, et see meetod vähendas vererõhku pidevalt ja olulisel määral, ja mitte ainult ajutiselt nagu trenn, löögstus, jooga, tavalised meditatsioonid jne teevad. Leiti ka, et see tehnika vähendas südame ja veresoonkonna haiguste komplikatsioone 50% võrra üheksa aasta jooksul. Suremus vähenes 23% kõrge vererõhuga inimiste seas 15 aasta jooksul. See näitab kui tähtis on stressi taseme vähendamine tervise jaoks.

Selle tehnika nimi on Transtendetaalne Meditatsioon (TM), mis erineb põhiliselt teistest meditatsioonidest oma stressi kalduvuse parandava mõju suhtes ning ka teisiti, kaasarvatud ajutöö kooskõla arengu suhtes.

Ühte eriti illustreerivat uuringut tegi uurijate grupp koos maailmakuulsa PET-skanneerimise leiutajaga, professor Zang Hee Cho. Skanneerimine näitab erinevate aju osa tegevuse tasemet. Skanneriti aju väga tugeva valu puhul. Leiti et aju stressi reaktsioon vähenes 40-50% võrra peale 5 kuulist TM-i praktikat. Vaadake pilt allpool, milles punakad alad näitavad ajuärritust. Paremal pool on sama aju 5 kuu pärast ja tema stressi-ärritus on suurel määral vähem. See on objektiivne stressi-kalduvuse vähenemise kinnitus, mis ühtib teiste TM-i uurimistulemustega. Vaadake ka “Ajutalituse mõõtmised..

Avastus – stressi vähendamine tähtsam kui antioksidantide kasutamine

Need uuringud annavad põhjust arvata, et stressi vähendamine on efektiivsem haiguste kaitsev faktor kui antioksidantide kasutamine, kuna selline ennetav möju et komplikatsioonid vähenesid 50%  ja suremus vähenes 24 % ei ole leitud antioksidantide kasutamise puhul. Seda paistavad ka haigestumise uuringud kinnitada, mis on leidnud olulist haigestumise vähenemist TM-i praktika puhul, vaadake näiteks “Vanemate inimeste tervis..” Lisaks stressi vähendamisele  tõstab ka TM keha oma antioksidatiivset võimet. On tuntud, et keha oma kaitsemehanismidel on võimsam efekt kui välistel antioksidanditel.

Järeldus

Stress on kahjulik tähtsas osas oma kahjulikute vabade radikaalide tekkitava mõju tõttu. Trenn võib vähendada stressi tasemet peale trenni, aga see mõju on ajutine ja ei toimu alati kroonilise stressi puhul. Stressi taseme pidevaks vähendamiseks on vaja meetod mis vähendab stressi kalduvust.

Huvitav ja tähtis avastus on, et stressi kalduvuse vähendamine paistatab tuua kaasa oluliselt suuremat üldist tervise parandamist kui vabade radikaalide vähendamine antioksidantide abil.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: