Immuunsuse tugevdamine

Tähtis immuunsust nõrgendav faktor on nn. oksidatiivne stress. See tähendab, et kehas on rohkem keemiliselt aggressiivsed nn. vabad radikaalid kui keha on võimeline neutraliseerida nn. antioksidantide abil. Kehal on olemas enda antioksidaatiivsed entsüümid ja sellele lisanduvad anitoksidantid toidus, mille seas Vitamin C on tähtsamate seas, aga ka vitamin A, D, E ja mineraalid Magnesium, Selen ja Zink on tähtsamate faktorite seas. Marjades, puuviljades ja aedviljades on olemas antioksidante.

Näib, et eesti rahvas ei ole antioksüdantidega sageli piisavalt varustatud. Sellele viitab kroonilise oksüdatiivse stressiga seotud haiguste suur levik, sealhulgas “peatapjad” vähk ja infarkt.

Tänapäeval võivad oksüdatiivset stressi tekitada erinevad põhjused, sealhulgas:

  • Välisõhu saastatus
    • Põhisüüdlasteks on ülipeened tahmaosakesed autodest (Bräuner 2007, Chuang 2007, Romieu 2008).
    • Vabade radikaalide teine tähtis allikas on osoon (vt. viide Iriti 2008).
  • Sigaretisuits on vabade radikaalide tähtis allikas (van der Haart 2004, Tanriverdi H, 2006).
  • Alkohol tekitab olulises koguses vabasid radikaale (Wu, D 2004).
  • Tänapäevased toitumisharjumused ei taga tihtipeale piisavalt antioksüdantiderikast toitu. Teisitpidi, võib sisalada vabad radikaalid,, vaadake allpool.
  • Suhkur (glükoos) maiustustes, kookides jt. tekitab olulisel hulgal vabasid radikaale (Cericello, A 2000; Choia S-W 2008).
  • Seente toksiinid Leiduvad eesti toidus eriti sajades ja leibades ja teistes teravilja toodetes (näete kuidas nemad lähvad hallitama). Seene mürgid on tihti tugevad vabad radikaalid. Kaer ja Spelta on resistentsemad seente vastu. Seente problem on tänapäev suur põllumajanduses.
  • Klooritud vesi. Kloor tekitab vabu radikaale nii joogivees kui ka sellega valmistatud toidus. Soovitan kasutada efektiivset kloorifiltrit (soovitan Aquaphori, mida isea kasutan, aga mitte Brita filtrit, mis on ebaefektiivne). Sellise veega dušš põhjustab veelgi suuremat ohtu manustada kloori nii naha kaudu kui sisse hingates (seda ohtu saab kõrvaldada duššifiltriga mis on ostetav mitmes poes, kaasarvatud Aquaphori poes Tallinnas).
  • Pingeline füüsiline tegevus, nagu näiteks sport, tekitab oksüdatiivset stressi, eriti kui ei olda piisavalt treenitud. Kuigi regulaarne harjutamine tõhustab antioksüdatiivset kaitset, on kindluse mõttes soovitav hoiduda borrelia ja teiste krooniliste haiguse korral rasketest treeningutest, kuna see võib kaitsemehhanisme üle koormata.
  • Stress tekitab märkimisväärsel hulgal vabasid radikaale (näiteks muutub ainevahetuses ca 25% adrenaliinist vabadeks radikaalideks).
  • Kroonilised infektsioonid. Näiteks kõrvalkoopades, hammastes, munajuhastes jne. Teatud bakteriaalsed mürgid on tugevad vabad radikaalid. Viruse infektsioonid loovad ka vabu radikaale suures ulatuses.
  • Tähtsate kaitseainete puudus, nagu ülal mainitud. Vitamin C, Vitamin D3, Magnesium puuduvad eriti tihti. Ka kui süüakse toitu mis sisaldab neid, on kogused tihti liga väiksed, eriti infektsioonide puhul (Borrelia puhul tuleb vältida vitamin D kui ei kasutatata tugevad ravimid, kuna see vitamin tugevadab seda bakterit). Magnesium läheb kaotsi siis kui süüakse täisteradest toitu kaasarvatud leivad,  sajad ja koogid. Täistera sisaldab nimelt fütinhappet mis seob magnesiumit ja ka zinki, rauda ja teisi mineraale enda juurde nii et kehas tekkib nende puudus.

Seletus

Uuringud on hästi kindlaks määranud, et oksidatiivne stress nõrgestab immuunsust olulisel määral. Vigastab keha rakkud, kaasarvatud immuunrakkud. Lisaks kahjustavad vabad radikaalid ka immuunsüstemi “relvad”, kaasarvatud antikehad ja teised tähtsad ained, nii et nemad võivad kaotada oma efektiivsust. Üks tähtis põhjus mispärast teatud infektsioonid on väga ägedad võib olla see et nemad rikkuvad keha kaitsevõime tugevate vabade radikaalide abil (see paistab eriti sündima raskete virusinfektsioonide seas – paistab, et kõik tapvad viruse infektsioonid on seotud väga suure oksidatiivse stressi loomisvõimega).

Sellepärast on oksidatiivse  stressi vähendamine tähtis faktor krooniliste infektsioonide, näiteks Borreelia ravi puhul.

Vitamin C on tähtis osa keha mürgi neutraliseerimisest maksas, ja hävib ise selle puhul. Krooniline infektsioon tekkitaab pidevalt mürke mis toovad kaasa Vitamin C kaotust ja sellega kaitseb bakter kaitseb ennast. Vitamin C on mitmed moodi eriti tähtis, ja sellpärast on seda alati vaja võtta rikkalikult infektsiooni puhul. Vitamin C on täitsa ebamürgine ja saab võtta väga suurtes kogudes. Probleem on, et tavalises vormis võib ärritada kõhtu kui võetakse suures koguses. Sellepärast on välja arendatud pikkatoimelist C-vitamiini – see tähendab et imendub aeglasti. Soovitan väga seda kasutada. Kroonililste infektsioonide puhul võib olla vaja 10-20 grammi või rohkem päevas. Rohkem selle kohta teine kord.

Lisan veel nõuandeid siin, nii et tulge tagasi sellele leheküljele jälle.6

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: