“Beauty sleep” ei ole müüt 2 – hea une vihjed

beautysleep2Eelmises postituses tutvustasin uuringut, mis näitas, et hea uni on tähtis naha taastamiseks ja selle ilu alalhoidmiseks.

Selgitasin, et kasvuhormoon mängib keskset rolli keha taastamises. Eelmises postituses kirjeldatud uuring annab põhjust arvata, et tüvirakud mängivad keskset rolli selles taastamisprotsessis. See tähendab, et keha heaks taastamiseks on vaja hea kasvuhormooni tekitamisvõimet.

Hall tagapõhja värv näitab uneaega. Must joon näitab madal kasvuhormooni tekkimine juhul kui uni on takistatud ja rütmist väljas. Punane joon näitab kasvuhormooni variatsiooni juhul kui uni toimus regulaarselt. Siis kasvuhormoon tekkib peamiselt une algusel enne keskööd.

Hall tagapõhja värv näitab uneaega. Must joon näitab madala kasvuhormooni tekkimist juhul, kui uni on takistatud ja rütmist väljas. Punane joon näitab kasvuhormooni variatsiooni juhul, kui uni toimus regulaarselt. Siis kasvuhormoon tekib peamiselt une algul enne keskööd.

Esitan jälle diagrammi, mis näitab, et kasvuhormoon tekib magamise esimeste tundide jooksul, sügava (staadium 4) une puhul. Kasvu hormooni tekkimist reguleerib päevavalgus, nii et tekib eriti suurel määral tundide jooksul enne kella 12.

Ttänapäeval on olemas mitmed faktorid, mis takistavad taastavat und ja on olemas asjad, mis soodustavad seda olulisel määral.  Lugege kõigepealt takistavate faktorite kohta, kuna nemad takistavad ka und soodustavaid faktoreid.

Head und takistavad faktorid

1. Faktorid, mis takistavad kasvuhormooni tekkimist ja sellega tüvirakkude kasvu.

a. Ebaregulaarsed uneajad. Kasvuhormooni regulaarne tekkimine nõuab regulaarset und. Barcelona grupp leidis, et kui uni oli ebaregulaarne, siis vähenes tüvirakkude tekkimine suurel määral.

b. Hiline magamaminek. Kasvuhormoon tekib peamiselt kl 22-24 (vaadake diagrammi).

c. Alkohol. Rootsi uuring Karolinska instituudis on leidnud, et alkhoholi võtmine peale umbes kl 15 takistab staadium 4 une tekkimist.

d. Kofeiin (kohvi või must tee – vähemal määral kakao ja roheline tee). Samuti kui alkohol takistab kofeiin sügavat und, kui võtta peale kella 15. Kakao ja roheline tee sisaldavad vähem kofeiini ja seda saab kuni mõned tunnid hiljem võtta, aga takistab samuti.

e. Sinine valgus, see tähendab arvutite, laptopide, moblade ja televisioonide ekraanid. On leitud, et see summutab käbinäärme melatoniini tootmist, ja selle puudus on seotud vähema kasvuhormooni tootmisega. Võtab 1,5 tundi peale sinise valguse nägemist, enne kui melatoniin hakkab tekkima.

f. Elektromagneet väljad. Eriti on korduvalt kinnitatud, et mobla kasutmine õhtul takkistab staadium 4 une tekkimist ja sellega kasvuhormooni tekkimist. Olen esitanud teadusliku hüpoteesi, et moblade õhtune kasutamine on üks stressis läbipõlemise põhjus, vaadake siin.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: